Un vers a lui Eminescu…!

Education

Un vers a lui Eminescu mi-a patruns in fiinta mea de copil. Acum am pasit pragul celor 73 ani, si inca imi amintesc cu emotie sentimentul care l-am incercat. Cite-am din poeziile  lui Eminescu, “Pe aceeasi ulicioara”. Si acum sa o iau in ordine.  Profesorul nostru de Limba Romana  Parghel Constantin -Dumnezeu sa-l odihneasca fiindca a trecut de mult in lumea Dreptilor – avea  pretentia ca noi elevii clasei a 7-a, inaintea inceperii orei, sa scriem pe tabla cuvintele  noi, pe care nu le intelegeam din cartile pe care le citeam noi in timpul liber! Domnia sa la intrarea in clasa primul lucru pe care il facea  era sa ne explice deci  insemnatatea, sensul etimologic al  fiecarui cuvant notat de  elevi  cu creta pe tabla!

Eu am notat intr-o buna zi cuvantul “zaplaz”. Domnul Profesor dupa ce privi la tabla zise  zambind : Cine a scris acest cuvant cu siguranta a citit poezia lui Eminescu, “Pe aceiasi ulicioara”. Eu am ramas ca fascinat, cum poate  profesorul nostru dupa un simplu cuvant sa recunoasca si poezia si autorul! M-am ridicat sfios in picioare si am recunoscut ca intradevar   citesc cartea  de poezii a lui Mihai Eminescu, si am si inceput sa recit intreaga strofa! Si acum o recit din memorie: “Pe aceiasi ulicioara/ Bate luna in feresti/ Numai tu de dupa gratii/ Vesnic nu te mai ivesti/ Si aceiasi pomi in floare/ Crengi intind peste zaplaz/ Numai zilele trecute/ Nu le faci sa fie azi/.

Mi-amintesc  cum Domnul Profesor  raspunse doar atat: “Frumos”. Apoi explicatia: zaplaz=gard. Si asa mai departe cu celelalte cuvinte.  Mi-e insa mi-a ramas in minte pe veci placutul vers eminescian “Si aceiasi pomi in floare/Crengi intind peste zaplaz”, fiindca, acum percep, simtisem frumusetea artistica pusa in acel vers atat de simplu dar atat de real! A fost o mare scantee pentru mine si imaginatia mea. Poate tot restul vietii, fiindca zburasem cu acea nava a copilariei in sfere pe care inca nu le intelegeam, nu mi le puteam explica, dar baza trainica a sperantelor mele a slefuit-o simplitatea si totodata valoarea reala a versului eminescian, /Si aceiasi pomi in floare/Crengi intind peste zaplaz”.

Ioan Miclau “Gepianul”

15.01.2013

Lasă un răspuns

